INTRODUCERE
1. Omul este o fiinţă educabilă şi trebuie să se dezvolte intelectual precum creşte fizic; să-şi formeze caracterul, după cum se formează şi profesional (Proverbe 20:12-13)
2. Educaţia trebuie să ocupe o mare parte din copilărie, adolescenţă, tinereţe, dar continuă toată viaţa (Proverbe 1:1-15)
I. PROFESORI ÎNŢELEPŢI
A. Părinţii
1. Onoarea de a avea urmaşi (Proverbe 10:1; Psalmul 128:5-6)
2. Datoria de a fi părinte (Proverbe 1:8; 4:1-4)
B. Educatorii spirituali
1. Predicatorii – expunerea Cuvântului – cine nu ascultă predica se roagă degeaba (Proverbe 13:13; 28:9)
2. Sfătuitorii înţelepţi (Proverbe 30:1-6; 13:14; 21:11) Necesitatea educaţiei de cultură generală şi de specialitate (Proverbe 19:2; 14:35)
II. ELEVI ÎNŢELEPŢI
A. Nebunia neşcolarizării
1. Absenţe (Proverbe 15:12; 16:22; 18:2; Evrei 5:11-14 – abandon în clasele elementare)
2. Greşeala înscrierii la o şcoală slabă (Proverbe 19:27; 14:12; Eclesiastul 10:15)
B. Pasiunea pentru şcoală (pentru învăţare)
1. Iubirea pentru carte (Proverbe 8:17,10-11; 16:16)
2. Silinţa pentru învăţare (Proverbe 2:1-6 – „cei şapte dacă”: acceptare, statornicie, ascultare, perseverare, smerenie, dorinţă, rugăciune)
3. Plăcerea celui ce a învăţat binele (Proverbe 2:10; 3:2,13-18; 8:19-21)
C. Forme de învăţare
1. Ascultă cu luare aminte! (Proverbe 8:32-34)
2. Primeşte mustrarea! (Proverbe 10:17; 13:10; 15:31; 17:10; 29:1)
3. Citeşte! Fii autodidact! (Proverbe 3:21; 16:20)
4. Scrie pe tăbliţa inimii şi trăieşte! (Proverbe 3:3-4; Evrei 10:16; Proverbe 2:9-13)
5. Exemplul vietăţilor (Proverbe 30:24-28)
ÎNCHEIERE
1. Harul învăţării şi rezultatele lui (Proverbe 22:17-21)
2. Accesul şi acceptul la pomul vieţii pentru înţeleptul educat (Proverbe 11:30)